måndag 6 september 2010

Extraöppet på Solöga i september



Vackra ringar från Dansk Smykkekunst

Jag passar på att ha öppet Södrast lite på måndagar-onsdagar också i det sköna vädret vi har nu. Solen och klarheten i luften är en underbar kombination. Jag känner alltid en härlig nystartskänsla i september/oktober. För mig är det också mycket förknippat med att börja nya kurser. När jag läste på universitet i Kanada och England var hösten fantastiskt med en färgprakt som har etsat sig fast i minnet. Det blir mycket cyklande, promenerande och fikande när man studerar, så då är vädret viktigt. Jag glömde säga läsande också.

Jag brukar använda ordet brittsommar för en varm september-oktober, men jag visste inte exakt betydelsen av ordet så jag hittade en bra definition på SMHI:s webbsida. Uttrycket Brittsommar används i Sverige och anknyter enligt traditionen till den heliga Birgitta.Det är i princip samma sak som Indiansommar men Brittsommaren skall, för att vara en "riktig" Brittsommar, inträffa omkring Birgittadagen den 7 oktober.
Ha en skön vecka!
Kramar Cecilia

2 kommentarer:

  1. Härligt med brittsommar, vi har bikramsommar här ;)
    Snygga ringar du har!
    Kunde inte motstå ett armband häromdagen med massa små pärlor av ihopvirad lackad plast, ett NGO/faritrade-arbete som måste tagit lång tid att göra.
    Smycken är bra! Det måste vi kvinnor ha! Eller hur?
    Kram Nettan

    SvaraRadera
  2. Man kan aldrig ha för många smycken tycker jag.

    SvaraRadera